Ik geniet, ik geniet, ik geniet - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Annemiek Agricola - WaarBenJij.nu Ik geniet, ik geniet, ik geniet - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Annemiek Agricola - WaarBenJij.nu

Ik geniet, ik geniet, ik geniet

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

15 September 2012 | Hong Kong, Hong Kong

Toen zelfs Sjoerd vroeg wanneer mijn volgende blog nou kwam, besefte ik mij dat het toch weer hoog tijd was om jullie allemaal op de hoogte te stellen. Tijd gaat zo snel hier, maar jeetje wat heb ik het naar mijn zin en wat ik van verschillende kanten hoor, genieten jullie met mij mee, dit doet mij goed! Bij deze weer veel lees plezier gewenst, vooral mijn weekenden zijn fantastisch al zeg ik het zelf:)

7 sep – vrije vrijdag
Mijn colleges voor deze week zitten er alweer op. Heerlijk om iedere vrijdag vrij te hebben. Normaal gesproken kan daar natuurlijk goed gebruik van worden gemaakt om een lang weekend tripje te maken, maar deze week werd die gebruikt voor wasjes draaien, kamer opruimen, kleine dingetjes regelen, gtst inhalen (sorry mensen, ik ben nog steeds verslaaft en aangezien ik het hier ook terug kan kijken en het een lekkere korte ontspanning is denk ik ook niet dat ik kan afkikken, mijn excuses:P) en gezellig lunchen en dineren. ‘s Avonds beslote we nog een drankje te doen in Billy Boozer, maar dit was zo gezellig dat we besloten om daarna maar naar een ander uitgaans gebied te gaan, Wan Chai. Dit is een iets mindere buurt dan LKF waar aardig wat prostitues en oudere mannetjes rondlopen, maar waar ook hele leuke clubs en barretjes te vinden zijn. Wij vonden het allemaal iets minder dan LKF, maar het was zeker leuk om er een keer te zijn geweest.

8 sep – Toerist uithangen
Na een avondje stappen besloten we maar om 1 uur te vertrekken in plaats van de oorspronkelijke tijd, half 11. Gelukkig maar, want anders had ik het tripje naar 10.000 Buddha’s waarschijnlijk overgeslagen, maar achteraf was het zeker de moeite waard. 10.000 Buddha Monestry ligt niet ver van de universiteit af op een berg. Aangekomen bij de goeie halte regende het pijpenstelen (en dit wisten we zelfs van tevoren, waarom we toch gingen was voor iedereen een raadsel), maar na een lekkere lunch was het toch droog geworden! Er is een heel klein paadje niet heel makkelijk te vinden (dankje google maps) die omhoog en omhoog en nog verder omhoog gaat met aan weerszeide de hele weg Buddhas. Wij hadden natuurlijk weer het geluk dat we een van de vochtigste dag uit hadden gekozen, boh wat was het warm en wat een klim... Ik kon aan het eind van de dag echt geen trappen meer zien! Halverwege de berg was en temple en verschillende grote Buddhas en gelukkig was dat vlak, even tijd om uit te rusten! Op dat moment met die hitte dacht ik echt, pff na 10 Buddhas gezien te hebben heb je ze allemaal wel gezien, maar een echte toerist haalt de top, dat hebben wij dus ook gedaan! En als je goed kijkt is iedere Buddha anders en hebben ze allemaal iets speciaals of grappigs. Voldaan kwamen we boven waar wij werden beloond met een prachtig uitzicht over een heel klein deel van de stad. Indrukwekkend hoe je boven op een groene berg het idee hebt dat je heel ver buiten de stad zit en dan ineens tegen tientallen skyscrapers aan kijkt. Toch ook wel leuk om dit soort dingen op vrije dagen te doen, de afwisseling van door de week colleges en productiviteit en in het weekend het gevoel hebben alsof het vakantie is bevalt me erg goed!

Eindelijk weer in mijn koele kamertje was het de hoogste tijd voor een douche en een powernapje. Na een uurtje rust kon ik er tegenaan, met Louise, Katie en Alexa hadden we besloten dat we het uitzicht over Hong Kong vanaf the Victoria Peak ook wel eens ‘s nachts wilden zien. En dat was zeker zeker zeker de moeite waard! Wauw, het voelt al een beetje als mijn stad en het zag er fantastisch uit! Allemaal lichtjes to in de verste verte met de zee ertussen die het wel heel bijzonder maakt. Na vele foto’s te hebben gemaakt en het uitzicht goed in me opgenomen te hebben was het tijd voor een Vietnamese maaltijd. Ik vind het heel leuk hoe je hier super veel verschillende keukens kunt eten, ze zijn overal te vinden en smaakt allemaal heel goed aangezien die restaurants meestal van mensen zijn die daar echt vandaan komen.

Na de Peak was mijn toeristische dag nog niet afgelopen, Otter en Shaan (beide USA) hadden van Devika (Dubai) gehoord dat er een hele chille lounge bar Vibes in het Mira hotel was. Het is buiten en lijkt een soort parkje ofzo, je hebt helemaal niet meer het idee dat je midden in een grote stad zit ondanks het feit dat je tussen 4 hele grote muren zit. Lekkere dure cocktail gedronken en van de waterpijp genoten in alle rust. Het contrast tussen het drukke uitgaansgebied en zo’n relaxte luxe lounge tent is groot, maar allebei fantastisch om te doen. Hong Kong heeft zoveel kanten, alles moet geprobeerd worden. Als je daar zit voel je je even heel rijk.

9 sep – yesssss strand!!!
Er moest optijd opgestaan worden (half 10) want het zou vandaag mooi weer worden en dan was het natuurlijk de hoogste tijd dat ook ik eindelijk van het strand zou mogen genieten! Zo gezegd, zo gedaan, Lamma Island poging 2. En eenmaal aangekomen op Lamma Island bleek het helemaal waar te zijn, strak blauwe lucht! Na een korte wandeling naar de andere kant van het eiland (hij is niet zo groot hoor, 20 minuutjes lopen ofzo) was daar dan eindelijk het strand! Aardig druk natuurlijk aangezien het zondag was, maar met veel bomen, dus we hebben een lekker plekje in de schaduw kunnen vinden en hup, snel het water in! Wow dat was warm, even wennen dat je niet echt af kunt koelen in de zee, maar pfoeh was was het heerlijk! Zeker wel een uur lekker gedobberd in het water, met de bal spelen en frizbee’en. Dat was zeker genieten! Lekker muziekje er bij, af en toe een beetje wegdromen en van het goede gezelschap genieten, ja het voelde echt als vakantie! Even weg van het drukke leven, verkeer en smog omgeving was ook erg rustgevend. Ten slotte nog een lekkere Chinese maaltijd gegeten aan de waterkant, altijd gezellig die ronde tafels, waarna het de hoogste tijd was om moe maar met een verrukkelijk gevoel van een fantastisch weekend, terug te keren naar mijn kamertje.

10 sep – niets te melden
Olee de eerste dag is aangebroken waarover ik niets zal en hoef te vertellen. Voortaan zullen er meer van deze dagen komen waarop ik gewoon colleges heb en verder niets bijzonders doe. Maar ben maar niet bang, het zullen er niet teveel worden, ik zal er voor zorgen dat ik genoeg beleef om over te vertellen!

11 sep – protest dag
Niet dat het iets te maken heeft met 11 september (geloof ik in ieder geval), maar na college (om 12 uur afgelopen) ging ik met Louise, Oscar (gast uit Tilburg die aan een andere universiteit studeert) en Mark (Deens) naar Hong Kong Island, want daar ergens zou er geprotesteerd worden tegen de Chinese regering die naar mening van de Hong Kongers wil dat zich teveel aan moeten passen aan Chinese idealen. Op de Chinese Universiteit (daar studeren Aranka en Josefine) protesteerde de studenten tegen ditzelfde. Er wordt geacht dat er binnenkort les wordt gegeven over China en hoe geweldig dat wel niet is, maar daarbij worden natuurlijk bepaalde feiten achterwege gelaten. Hier zijn de Hong Kongse studenten het natuurlijk niet echt mee eens en daar gingen ze dus tegen protesteren – allemaal geen lessen volgen, maar in mijn les om 9 uur was het gewoon hardstikke druk. Er is de hele week wel het een en ander gaande op de uni, maar ik heb geen idee of dat altijd zo is of dat het alleen nu is en ik weet zelfs niet eens of het daadwerkelijk iets met de protesten te maken heeft. Altijd leuk die Chinese tekens, maar vaak kom je er via via toch wel een beetje achter.

Maargoed, nadat we eindelijk de plek van protest hadden gevonden bleek het vrij weinig voor te stellen en besloten we naar Causeway Bay te gaan. Een winkel gebied en een buurt waar we nog niet geweest waren dus lekker langs alle winkels geslenterd, niets gekocht maar me verbaasd over de diversiteit in 1 straat of buurt. Op Times square (nee ik ben niet ff snel naar New York gevlogen, hier hebben ze er ook 1 die veel kleiner is) waren alle luxe merken te vinden en 1 straat verder zit de zara, h&m en andere dergelijke winkels. De winkels zijn allemaal mega en de shopping malls nog groter, maar ze hebben allemaal 1 ding gemeen: als je omhoog gaat en weer naar beneden, heb je alles gezien! Die winkels zijn allemaal marketing technisch goed ingericht! Na een heerlijk dagje de toerist uithangen en de stad verkennen, mijn stad heb ik de rest van de avond besteed aan een skype marathon. Helemaal bijgepraat met Elsa, Annemiek, papa, mama en zelfs Lisette (niet helemaal soepel met 13 uur tijdverschil) .

12 sep – bioscoop!
Wasjes gedraaid, altijd een feest op de 16e verdieping met een goed uitzicht, 1200m gezwommen en een college om 19.00 was zo’n beetje mijn dagje. Lekker rustig altijd de woensdag waarbij het de dag doorkomen is tot college. Na college (om 22.00 pas afgelopen, gaaaap) gingen we de bioscoop in het winkelcentrum naast onze uni maar eens uitproberen. Ik geloof dat de jongens hadden gekozen, Expendables II – hoop geschiet, hoop dooie en een humoristisch verhaal, desondanks goeie film en een leuk avondje uit! En nu ik mijn blog zit te typen, even bijwerken van de afgelopen dagen besef ik mij dat het 12.22 is wat betekend dat het in Nederland half 7 is op een woensdag en dit betekend weer dat het inmiddels 3 weken geleden is dat ik aankwam op schiphol, al mijn baggage alsnog mee mocht nemen en over iets meer dan 3 uur de lucht in zou gaan en aan mijn grote avontuur zou beginnen waar ik inmiddels midden in zit. Als ik hier aan denk, denk ik pfoeh 3 weken, voelt alsof ik nog maar net aangekomen ben, maar tegelijkertijd denk ik; nog maar 3 weken geleden!? Het voelt al zo vertrouwd hier en ik heb het zo naar mijn zin dat het lijkt alsof ik al maanden weg ben. Achja ik vraag me af of ik ooit helemaal aan zal wennen. For now, slaap lekker, droom lekker en tot morgen.

13 sep – girls night
Na een lange dag college van 9 tot 12 en van 3 tot 6, met een zwemmetje en lange lunch tussendoor, was het weer tijd voor onze wekelijkse girls night. Pizza delivery werd ingeschakeld en heerlijk ouderwets lekker met zn allen wat gedronken en lekker gekletst. Om 8 uur moesten we nog even naar beneden want het fire alarm system werd getest, dus gelukkig zaten we niet op onze 11e verdieping, maar “maar” op de 4e. Achja je moet even naar beneden en na 10 minuutjes konden we weer omhoog. ’s Avonds was in LKF een groot exchange studenten feest van alle universiteiten in Hong Kong, dus jullie zullen wel begrijpen, dat was mega mega druk! Maar bijna iedereen ging er heen, Aranka en Josefine waren er ook, dus wederom een donderdag avond om te genieten!:)



14 sep – uitrust dagje
Heerlijk zo’n vrijdag waarop ik lekker vrij heb en dus lekker niets hoef te doen en dus ook letterlijk niets doe. 1 dag per week geniet ik van mijn kamer en van mijn rust. Heerlijk uitslapen, daarna lekker een filmpje in bed kijken om vervolgens vandaag mijn eerste echte tripje te boeken!! Met Julia en Bettina heb ik mijn ticket naar Singapore geboekt om mijn lieve vriendinnetjes uit Tilburg; Annemiek en Elskelien op te zoeken en hun als persoonlijke gids te gebruiken! 1 – 4 november staan nu heel groot in mijn agenda en ik heb er nu al ontzettend veel zin in!! Bijna jammer dat ik nog anderhalve maand moet wachten, maar ach kan ik er ook lekker naartoe leven:)

15 sep – cliff jumping
Het weekend is weer aangebroken wat betekend dat er weer uitstapjes gemaakt moeten worden en dag volgepland. Het plan was in eerste instantie om een nachtje op een strand te camperen, maar dit hadden we gister pas uitgevonden, dus dat was een beetje kortdag om dat fantastische plan nog te realiseren, maar de datum daarvoor is geprikt! Dus besloten we iets soortgelijks te doen, we gingen cliff jumpen. Om 12 uur besloten we dit en om 12.45 stonden we met z’n 12en beneden waarvan 1 jongen die er al was geweest, prima die kon ons er mooi heen brengen, want met een routebeschrijving van iemands blog is het toch altijd iets lastiger. Na een metrorit, een rit in een oud busje en een taxi rit waren we midden in een prachtig nature reserve aangekomen waar we een deel van een hiking trail moesten volgen om bij het strand uit te komen. Het was een aangelegd pad, het enige “lastige” was dat het erg omhoog en omlaag ging, maar ach een beetje klimmen om omhoog te gaan en remmen naar beneden zijn we ondertussen wel aardig gewend. Na ongeveer een half uur lopen waren we op een strand aangekomen waar veel mensen aan het surfen waren en je ook kon kameren op het strand. Goed om te weten, hier kunnen we dus binnenkort een leuk avontuur mee maken, maar voor vandaag bleef het bij een dag trip. Vanaf het strand was het nog maar een klein stukje terug land inwaarts om bij het natuurlijke bad te komen waar je van een rots in die pool kon springen. Het kostte even wat klauterwerk om er te komen, maar ik voelde me weer helemaal terug in Zuid-Afrika waar mijn lievelings hike degene was langs de verschillende natural pools. Heerlijk op de rotsen klimmen en daarna een frisse duik nemen in het natuurlijke (koude, wauw dat was een verrassing hier) water.

Gek genoeg was de waterval wel aardig warm, dus daar ging ik lekker onder zitten en daarna weer een stukje omhoog klimmen totdat ik er op een gegeven moment achter kwam dat ik niet meer terug naar beneden kon. De plek die mij geschikt leek om naar beneden te springen (niet zo hoog als de echte plek om te springen) bleek niet te kunnen. Dus toen moest ik omhoog... Eerst als een echte aap omhoog klimmen en dat was af en toe nog aardig eng want je bent nat, dus alles is glad net als de rotsen. Maar heelhuids kwam ik boven en ja, toen moest ik ook weer naar beneden en er was maar 1 manier, 8 meter springen... Nee in eerste instantie was ik zeker niet van plan om te springen, maar there was no way back. Daar stond ik dan, op de rand en kijkend naar beneden vroeg ik mij af waarom ik hier in hemelsnaam stond. Maar aan de andere kant dacht ik, ik ben hier in Hong Kong, het is niet allemachtig hoog dus het is ook een ontzettende kik! Dus, achter mij telde iemand voor mij af, de foto camera’s stonden op scherp en daar vloog ik, aaaaaaah! Wauw, wat een kik om dat gedaan te hebben, pfoeh blij dat ik het gedaan had, maar nee bedankt, niet nog een keer!

Na een heerlijk middagje daar te hebben gezeten en gekeken naar alle andere mensen die ook boven stonden en aarzelden of die keer op keer weer sprongen, gingen we moe maar voldaan terug naar het strand om met een speadboat terug te gaan naar het dorp waar we de bus konden nemen. En ook dat was een ervaring opzich! Met z’n 12en in een bootje en daar ging het gas, vol open en over de golven vlogen we op en neer. Het begon te schemeren, prachtig gezicht, heerlijk op het water en ondertussen de kik van de snelheid en het niet al te betrouwbare bootje. Na een rit van ongeveer 40 minuten was ik blij dat ik weer vaste land onder mijn voeten had, maar wat was dit toch weer een fantastische dag! Heerlijk tussen al het groen het gevoel hebben dat de grote stad heel ver weg is, terwijl het hemelsbreed misschien 20 kilometer is. Er is hier zoveel te beleven en je kan zo makkelijk de grote stad uit zonder al te ver weg te gaan. Wederom ben ik weer ontzettend blij dat ik voor Hong Kong heb gekozen! Hier had ik vantevoren niet eens heel erg bij stil gestaan, maar het is heerlijk om in het weekend lekker tussen het groen te zitten!

En zoals beloofd, mijn adres voor de liefhebbers:
Annemiek Agricola
Room 1103B, Chan Sui Kau Hall
Student Residence
City University of Hong Kong
22 Cornwall Street
Kowloon
HONG KONG

  • 15 September 2012 - 19:38

    Mutti:

    Wat een heerlijke verhalen weer! Ik ben zo blij dat je zo geniet. Ik ben jaloers op het mooie weer. Hier begint het echt al herfst te worden. En je weet dat ik daar niet van hou. Dikke kus van mij xxxxxxx

  • 16 September 2012 - 05:32

    Annemiek K:

    1 -4 November staat ook heel groot in mijn agenda!
    Els en ik gaan je de beste plekjes laten zien & het wordt gewoon top weekend dan :D

    Al moet ik zeggen dat jouw weekenden nu ook al heerlijk zijn: zwemmen (super dat je dat weer oppakt!), dag tripjes, ladies night, en natuurlijk film/gtst kijken (ook hier ben ik schuldig aan..)

    En dat kliff springen: wauw! wat een kik moet dat zijn geweest!!

    Dikke knuffel!

  • 16 September 2012 - 14:14

    Jelle:

    Ha Annemiek,

    Ik blijf ook mee genieten. Ik word onderhand wel een beetje jaloers van al die verhalen van over de hele wereld maar ik probeer ze bij ze houden! Lekket vol blijven houden dat genieten!

    Groeten!

  • 16 September 2012 - 17:49

    Oma:

    hoi Honkong genieter kom s.v.p wel heelhuids terug .Al bewonder ik je om alles wat je met velen onderneemd'.Lees wel met veel pleziern al je avonturen.kus Oma

  • 16 September 2012 - 20:06

    Gunt:

    Wat schrijf je dat toch lekker, echt leuk om te lezen! Die 8meter hebben bij de natural pools nooit gered hoor. Deed het pin?

  • 21 September 2012 - 22:49

    Karin Hendriks:

    Hai lief, weer genoten van je verhaal.
    Super wat je doet en mee maakt.
    Leef en vier het leven meis. dikke kus Opa en karin.

  • 23 September 2012 - 18:12

    Oma:

    wat een verhaal te veel om alles ineen keer op te nemen.leeftijd he maar ik neem nog eenn keer de tijd om het op mijn gemak te lezen.Hoop dat je van je studie week ook geniet want ook dat doe je graag
    en geef die spleetogen van katoen.liefs Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemiek

Actief sinds 26 Juni 2012
Verslag gelezen: 409
Totaal aantal bezoekers 16830

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2012 - 14 Januari 2013

Exchange Hong Kong

Landen bezocht: