Eerste tripje gehad, Macau!! - Reisverslag uit Macau, Macau van Annemiek Agricola - WaarBenJij.nu Eerste tripje gehad, Macau!! - Reisverslag uit Macau, Macau van Annemiek Agricola - WaarBenJij.nu

Eerste tripje gehad, Macau!!

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

23 September 2012 | Macau, Macau

Voordat jullie kunnen lezen hoe het in Macau was (ik zal alvast verklappen en zo konden jullie waarschinlijk ook al wel raden - Een Groot Feest!) heb ik nog een week verslag voor jullie en hij is zowaar deze week KORT!! Betekend dit dat ik minder doe of dat het saai wordt? Neeeeee, er moet helaas allen ook gestuurd worden en dat is nou eenmaal niet zo leuk om over te vertellen;)

16 sep – beach day
Jazeker, zondag strand dag en wederom was het prachtig weer! Strand van Shek O, gelegen aan de oostelijke kant van Hong Kong Island was de bestemming van vandaag. Prachtig tussen de bergen werden we er met een dubbeldekker bus heen gebracht, pfoeh die wist het gaspedaal wel te vinden. Als je bovenin zit en dan met die smalle berg weggetjes, is het soms wel even billenknijpen:P Op deze prachtige zondag waren er natuurlijk een paar (eigenlijk een paar veel) andere mensen die ook besloten hadden om het strand op te zoeken en helaas waren er niet zulke prachtige bomen als bij het strand van vorige week, maar ter compensatie; het water was verrukkelijk! Het was niet de temperatuur van een bad en er waren heerlijke golven! Jammer dat er zoveel andere mensen in het water waren waardoor we niet konden body boarden, maar het was super om even af te koelen, een beetje in de golven te spelen en daarna weer heerlijk onder een parasolletje te gaan liggen en lekker een boekje lezen. Toch gezellig met z’n allen op het strand, maar ook lekker even rust aan je kop, perfecte combinatie!

17 sep – Ozone, 118e verdieping
Na een dag met lectures en een middag dutje gingen we ’s avonds naar de 118e verdieping van het ICC gebouw (International Commerce Centre), het 4e hoogste gebouw van de wereld waar boven het hotel de Ritz Carlton, de rooftop bar Ozone te vinden is. Zo super onwerkelijk is dit uitzicht, het lijkt wel alsof er poster op de ramen zijn geplakt ofzo, maar nee het was echt! Van boven keek je over het water naar Victoria harbour en de prachtige skyline van mijn tijdelijke stad! Helaas zat er glas voor het raam, dus lastig om foto’s te maken, dus kom allemaal maar langs om het persoonlijk te bekijken hihi. Om 12 uur was het Bettina’s Birthday, dus dat was natuurlijk een speciaal begin! Helaas betaal je met zo’n uitzicht natuurlijk aardig wat voor je drankjes, maar je voelt je echt in Hong Kong (niet dat dat normaal niet zo is, maar dit is toch wel het toppunt van alles kan in deze stad). Luxe leven gecombineerd met studentenleven, TOP!

18 sep – stilstaan en even terug kijken
Na een vroeg college was de korte nacht mij teveel geworden, de eerste zieken zijn er al een week, maar nu werd ook ik het slachtoffer van de snel spreidende ziektekiemen. Iets te entouhsiaste vrienden dachten wel weer voldoende hersteld te zijn en brachten die bacterietjes naar mij, maar het valt allemaal reuze mee! Vooral moe en snotverkouden, maar dat weerhoudt mij er niet van om leuke dingen te doen. Een dagje in bed met een filmpje en een lekker middagdutje doet een mens wonderen (en is niet heel vervelend hoor:P). ’s Avonds was het weer tijd voor de beroemde Mr. Wong voor een echt feest diner om vervolgens met een select gezelschap terug te gaan naar de bar waar ik de aller eerste avond in Hong Kong was. Dat lijkt toch wel een eeuwigheid geleden, maar de gedachten aan die alle eerste avond, waar wij een deel van de inmiddels vaste groep hebben leren kennen, zorgde voor een glimlach op mijn gezicht. Onder het genot van een biertje werd op deze dinsdag avond de eerste 4 weken van ons avontuur in Hong Kong besproken. Alle herinneringen werden weer opgehaald en het was heerlijk om weer even bij alles wat we al hebben gedaan stil te staan en er nogmaals van te genieten. Dingen die ik vergeten was kwamen bij anderen weer boven en andersom. Wij bestefte ons des te meer dat het voorbij zal zijn voordat we het weten, deze eerste weken zijn voorbij gevlogen en zo zal de rest waarschijnlijk ook gaan... Alles doen wat we kunnen hier, alles mee pakken! En dat hebben we gister weer gedaan, tripje naar de Filipijnen van 19 tot 23 oktober is geboekt!:)

19 sep – Chinese University
Nee dit is niet mijn universiteit, vandaag ging ik met Aranka en Josefine lunchen op hun universiteit. Een kwartiertje van mijn universiteit gelegen met de metro, maar daar trof ik me toch een campus aan... Jeetje mina, niet te geloven wat een joekel! Er rijden bussen over de hele campus (ik geloof zelfs 5 lijnen) en het is gewoon niet te doen om van beneden naar boven te lopen. Het stukje wat ik iedere dag naar onze campus moet lopen is denk ik een 10e van de maximale afstand daar! Hun kamers (ze wonen niet bij elkaar) zagen er echter hetzelfde uit als die van mij, 2 heerlijk harde bedden met 2 bureau’s en 2 kasten, alleen moeten zij een badkamer delen met hun hele gang, 40 meiden! 4 douches en 4 wc’s, maar die worden wel allemaal netjes iedere dag schoon gemaakt. Erg leuk om zo’n mega universiteit te zien, maar ik ben toch wel blij met mijn “mini” campus en ik vind het vooral erg lekker dat er hier een apparte residence is waar alle studenten bij elkaar wonen. Een erg gezellige middag, even lekker in het Nederlands, super leuk maar toch gek om ze zo dichtbij te hebben.

20 sep – niet bijzonders

21 sep – Lisette is jarig!!
Aah dit is de eerste verjaardag die ik moet missen, maar ik mocht haar al 13 uur eerder feliciteren dan dat ze in Lima ook echt jarig was. Verder was voor mij vandaag het studeren echt begonnen (ja ja op een vrijdag nog wel). In verband met de verschillende tripjes die ik en mijn mede exchange studenten al gepland hebben is het af en toe lastig om te plannen wanneer groepswerk gedaan moet worden en blijven er niet heel veel dagen over om af te spreken. Vandaag hadden we dus voor International Marketing afgesproken om een taak verdeling door te nemen, helaas zitten er in ons groepje ook chinezen... Het begon allemaal dat wij als exchange studenten de presentatie een week eerder af willen hebben dan dat we hem hebben, aangezien de presentatie de dag is na een public holiday (en wij dus dat lang weekend goed kunnen benutten). Toen we een tijd en datum af wilden spreken voor een “meeting” bleek dat lastig. Ookal hebben die gele vriendjes van ons altijd hun smartphone in hun hand, e-mail beantwoorden ho-maar, dus daar ging mijn geniale idee van datumprikker.nl gebruiken. Nouja al met al vrijdag een tijd geprikt waarop 5 van de 8 konden, prima, maar helaas komen er dan maar 3 opdagen. Pfoeh het is wel ff wennen om aan die Chineesje te wennen... thuis was het al niet altijd even prettig, maar hier zijn het er zoveel:P Achja met iets meer moeite en geduld van onze kant komt alles uiteindelijk voor elkaar, de taken zijn verdeeld en de smartphone verslaafden kunnen op 2e lievelings hun vierkante scherm, de computer, aan het werk.

Na de groeps “meeting” beloonde ik mezelf op een typisch Kontonees diner waarvan wij nog niet van hadden geproefd, namelijk Hot Pot. Je krijgt dan een grote pan met water op een kokende pit op tafel. In dat water zitten heel veel verschillende kruiden en specerijen waarvan ik heel veel knoflook en wat gember heb kunnen ontdekken, maar het soepje smaakte verrukkelijk! Daarin kook je dan je vlees, dumplings, groente of vis en dat wordt dan ver-ru-ke-lijk!! Een gezellige avond met Louise, Alexa en Angie waarna ik bij terugkomst in mijn kamertje helaas nog wat moest doen voor de groeps presentatie voordat ik mijn eerste tripje ging maken!!

22 sep – MACAU!!
Voor de mensen die nog niet van Macau hebben gehoord, het is een uurtje varen met de boot vanaf Hong Kong, een voormalig kolonie van Portugal dat ook wel het Las Vegas van Azië wordt genoemd. Omdat Louise nog een les had om 9 uur (ja ze doen hier ook aan zaterdag les...) vertrokken we om 12 uur richting de boot met z’n 14’en. We zaten in 3 verschillende hotels, dus aangekomen in Macau ging ieder naar zijn eigen hotel om ’s middags lekker zijn eigen gang te gaan. Wij sliepen in een hotel aan de oorspronkelijke kant van Macau waar alle oude Casino’s en alle historie is. Ingecheckt in het hotel kwamen wij op onze grote kamer (dit is gemeten met de maatstaven die wij inmiddels gewend zijn in Hong Kong) met zachte bedden (!) en een prachtig uitzicht over de haven naar de andere kant van Macau, het eiland waar alle nieuwe mega Casino’s en hotels zijn. Al snel gingen we vanuit ons hotel op pad met een route van het hotel langs alle bezienswaardigheden. Wat gelijk al op viel toen we naar buiten liepen was hoe Europees het er uit zag. Er waren geen mega grote skyscrapers en de straatjes waren smal, de huizen gekleurd (wel allemaal ong 6 verdiepingen ofzo, maar niet zoals in HK) en overal werd alles aangegeven in het chinees en Portugees. We kwamen op onze route veel kerken tegen en het bleef gewoon de hele tijd bijzonder hoe je het gevoel had alsof je in een mediteraanse stad rond liep. Spanje, Italië of Portugal was veel waarschijnlijker dan Azië (de vele kleine spleetoogjes die overal te zien waren daargelaten). Uiteindelijk aan het eind van onze route het hoogtepunt van Macau bekeken, de ruines van de St. Paul’s kerk waarvan alleen de voorkant nog staat. Nu hadden we alleen het culturele, historische deel van de stad bekeken, maar je hoeft maar de berg af te lopen om een heel ander beeld van Macau te krijgen, het echte beeld van Macau: Grote, super de luxe hotels en casino’s verpakt met neon lichten die tijdens de schemer prachtig uit kwamen!

Na deze wandeling was het hoog tijd om weer terug naar ons hotelletje te gaan om daar even van de luxe te genieten. Helaas heeft Macau veel minder taxi’s dan wij gewend zijn en vinden ze het daarnaast op de een of andere manier heel eng om blanke mensen mee te nemen... Dat was dus nog een hele opgave, maar uiteindelijk na net zo lang je hand omhoog houden stopte er toch een hele aardige chauffeur. Na een heerlijke douche, lekker tutten en chillen op dat lekkere bed (ooh wat is dat veel waard als je dit dorm bed gewend bent) was het om 9 uur tijd om vanuit onze kamer naar de vuurwerkcompetitie te kijken die prachtig voor ons raam te zien was, wij hadden daar het perfecte uitzicht voor! Heel september zijn er iedere zaterdag 2 landen die hun beste kant op vuurwerk gebied laten zien en ik gok dat er aan het eind ook een winnaar uit de bus komt. Dit hebben we dan toch mooi weer mee gepikt in Macau, hoort er toch wel een beetje bij, een prachtige vuurwerkshow verzorgd door Portugal:P

En toen was het tijd, tijd om naar “Het is het grootste gebouw op de wereld waarin wordt geleefd en gewerkt en het grootste casino van de wereld” volgens mijn bron wikipedia, die ik voor 1 keer mag citeren, The Venetian. Om 10 uur hadden we met de rest bij de ingang afgesproken, hahahah dit complex heeft natuurlijk weet ik het hoeveel ingangen, dus dit moest ter plekke natuurlijk nog even gespecificeerd worden; in de hotel main lobby bij een gouden kunstwerk in een fontein, achja net zo lang wachten totdat iedereen het gevonden heeft, half uur valt mee toch?:P Eerst gingen we nog even het klein Venetië bekijken om vervolgens het echte casino in te duiken. In dit gigantische complex wist je niet waar je moest beginnen, dus na even rond te hebben gelopen en naar alle groot gokkers te kijken die met duizenden smeten alsof het om speelgoed geld ging,waagde de eerste zich aan een paar nummertjes op roulette. Dit ging al snel aardig goed, dus werden andere ook aangestoken. Verschillende spellen werden gespeeld en met zo’n groep is het super om van de ene tafel naar de andere te lopen om te kijken hoe het bij hun gaat, af en toe ook een schijfje op roulette neer te leggen (ik had van papa, mama, sjoerd en elsa lucky numbers gekregen), meestal op 4 nummers (zo’n hoek) of op een kleur (rood/wit) of op even of oneven, maar net waar ik zin in had. Ik had mezelf €50 gegeven om te spelen. Hopelijk zou ik dit natuurlijk een paar keer kunnen verdubbelen ofzo, maar als dit op was was het helaas pindakaas. De eerste keer stond ik op een lucky viersprong waarvan 1 nummer het getal van die ronde was, dus had ik ineens €80. Maarja dan kun je natuurlijk niet gelijk al stoppen... Misschien had ik dat wel moeten doen, daarna had ik helemaal niets maar dan ook niets meer goed...  Gelukkig ging het bij mij om de “kleine” bedragen, want 2 Finse jongens hadden de smaak te pakken (of het geluk mee, het is maar net hoe je het bekijkt) bij Black Jack en bleven maar winnen. Aangezien de minimum inzet daar €30 was (haleluja, dat vond ik toch echt te veel) ging dat hard omhoog en liepen ze uiteindelijk aan het einde van de avond met €700 en €500 WINST naar buiten! Dus met z’n 14en zijn we denk ik met ongeveer €800 winst de deur uit gegaan nadat wij door deze 2 geluksvogels/casino tijgers op prosecco waren getracteerd, beginners geluk van de eerste keer in Macau? Zonder enig benul van tijd was het 3 uur toen wij het casino uit liepen, dat doen ze toch wel goed, want het lijkt binnen alsof het dag is waardoor je blijft denken dat het nog helemaal niet laat is. Het feestje moest natuurlijk nog wel even voort gezet worden, dus hup met bijna iedereen naar een club om ons eerste tripje goed af te sluiten en daarna heerlijk te kunnen gaan slapen in ons lekkere bedje!

23 sep – Zondag zoals een zondag hoort
Na een beetje een laat avondje hadden we afgesproken om 9.30 alsnog te gaan ontbijten, want ja dit was natuurlijk wel de eerste kans sinds een maand op een lekker ontbijtje, dus daar stond ik dan met mijn goed gedrag om half 10, in mijn eentje. Achja ik heb heerlijk een eitje gegeten en lekkere bolletjes met jus dus ik was tevreden en dook daarna nog even lekker een uurtje mijn bedje in om om 12 uur uit te checken. Je kan niet zeggen dat we niet vollop gebruik hebben gemaakt van ons hotel; prachtig uitzicht voor vuurwerk, dan wel niet lang geslapen, maar verschillende keren lekker op bed gelegen en ook de ruimte was heerlijk. Na uitgecheckt te hebben gingen we op zoek naar een restaurantje (de rest had natuurlijk nog niet ontbeten) die door residence genootje aangeraden werd, helaas bestond die niet meer (of konden wij hem niet vinden) dus gingen we voor Portugees eten, ook erg toepasselijk vonden wij. Gelukkig hadden we gister alles al gezien (en ga ik met papa en mama nog terug) dus besloten we maar richting de boot terug te gaan om even bij te tanken en weer klaar te zijn voor de studie week die zeker voor de deur stond. De eerste weken was het nog even wennen, rustig aan doen en genieten maar het is wel duidelijk dat er nu ook voor de studie aan de slag zal moeten worden gegaan. Achja daarvoor zitten we hier immers en dat is soms ook wel even goed om echt even te beseffen :P. Nadat ik zo mijn foto’s van dit weekend heb bekeken en overal op internet heb geplaatst ga ik lekker optijd slapen en nog lang genieten van een fantastisch weekend met een hele leuke groep studie genoten en mede exchange studenten. Ik kan toch wel zeggen dat ik het hier getroffen heb, we hebben een erg leuke groep waarmee iedereen eigenlijk met iedereen op kan schieten en het altijd gezellig is!

Liefsss

• 23 September 2012 - 22:33

Gunt:

Kort? Niu het was weer een heel leuk verhaal, wat een feestje daar in hong kong.
    Geniet er maar van want voor je het weet is het 30 dec....

• 24 September 2012 - 18:08

Karin Hendriks:

Ha die lief, wat heb jij het vervelend zeg.
    Zeg net tegen Opa, wat een lef heeft ze toch.
    Maar trotser als we nu zijn kunnen wij niet worden.
    Of toch...
    Tot het volgnde verhaal, kijken er na uit meis.
    Kus van ons.

• 24 September 2012 - 19:12

Lisette:

Heeee!
    Wat super leuk klinkt dat allemaal!!
    Ik wil ook zoveel geld winnen :O
    en dat stukje over het groepswerk klinkt heel herkenbaar..
    Echt leuk om je verhaal te lezen!
    xxxxxxxx

• 24 September 2012 - 20:15

Jeannette:

Ha die Annemiek!

Wil je even laten weten dat ik geniet van al je verhalen. Je schrijft heerlijk dus het is maar goed dat je zo veel meemaakt! Het gaat je voor de wind op het moment, wees dankbaar en sla alles op op je "harde schijf" voor als je later groot bent ;)
    Veel plezier en wijsheid,
    Jeannette
    PS groeten van alle heren hier in huis.

• 25 September 2012 - 20:15

Lies:

Hey Chick!

Klinkt weer heel goed! Ben benieuwd om in november alles in het egge ook te mogen bewonderen! Heb er zin in

xx Lies