Beter laat dan nooit: Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Annemiek Agricola - WaarBenJij.nu Beter laat dan nooit: Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Annemiek Agricola - WaarBenJij.nu

Beter laat dan nooit: Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

14 Februari 2013 | Vietnam, Hanoi

Lieve lezers,

Ja hoor jullie hebben je niet vergist, het is inderdaad eventjes geleden, maar ik moest nog even een inhaalslag maken enr nu ik weer op Nederlandse aardbodem ben aangekomen en weer aan alles gewend ben is het toch tijd geworden om mijn online dagboek compleet te maken. Terwijl het buiten sneeuwt kan ik weer even terug te denken aan wat ik de laatste paar weken van mijn tijd in Hong Kong allemaal heb meegemaakt. Ik was gebleven bij mijn terug komst uit Taiwan toen ik Annemiek en Elskelien op Hong Kong International Airport trof om hun via campus naar hun ienie mienie kamertje in Mong Kok te brengen. We gaan 2 maanden terug in de tijd naar 20 december.


Donderdag 20 december
Veel tijd om bij te komen had ik niet want voor de een na laatste keer was het weer tijd om mijn prachtige leuke en bruizende stad aan anderen te laten zien! Nadat de dames even hadden uitgeslapen en ik ondertussen een deel van hun was had gedaan omdat zij al 4 weken aan het backpacken waren, spraken we met Betty (die was ook mee toen ik hun in Singapore op had gezocht) af in Mong Kok. Daar hebben we traditioneel Hong Kongs geluncht me gekke noodels, niet echt onze smaak maar ja je moet het geproefd hebben. Vervolgens hebben de dames ook eggpuff geprobeerd en gelukkig viel het toetje iets meer in de smaak! Na een wandelingetje door Mong Kok namen we de bus over Nathan road zodat we toch een groot deel van de Kowloon kant van de stad konden zien zonder dat we het hele eind hoefden te lopen. Even Betty's visum voor India opgehaald voordat we over de avenue of stars de prachtige skyline van Hong Kong konden bekijken en ook konden zien waarom de gebouwen sky scrapers heten - in de dikke mist was de top van veel gebouwen niet te zien. Toen was het tijd voor een warme chocolade melk bij de Starbucks, want voor de twee dames die uit de warmere zuidelijke landen kwamen was het in Hong Kong toch best koud (15 graden dus niet zeuren):p Daarna was het tijd om even te relaxen, om te kleden en na een beroemd diner bij Mr Wong was het tijd voor de pub crawl door LKF waar ik ook nog nooit aan mee had gedaan. Grote groep, aardig wat bekenden en op mijn laatste avond stappen in Hong Kong heb ik het uitgaansgebied weer uit hele andere kroegen en clubs bekeken.


Vrijdag 21 december
Jeff en de andere huisgenoten van Annemiek in Singapore zaten een paar dagen in Disneyland, dus daar gingen Annemiek en Elskelien ook een dagje mee. Ondertussen had ik de tijd om het biercantus boekje voor mijn verjaardag af te maken en dankzij het grote printing quota die we kregen van de uni kon ik ze lekker gratis printen, nietje er door en ze waren helemaal klaar om een fantastische avond te bezorgen. Verder kon ik mooi de rest van de wasjes draaien want aangezien we zondag alweer weg zouden gaan was dat ook wel handig. 's Avonds trof ik de meiden weer in TST om eerst naar de lightshow te gaan waarna we naar een sushi restaurant gingen met Betty, July, Louise en Angie voor een pre-birthday dinner. Na het eten was het tijd voor een drankje in de skybar Aqua om mijn 22e levensjaar goed te beginnen. Toen ik daarna thuis kwam stonden de hoedjes, kaarsjes en taart klaar op skype met zingende papa, mama en sjoerd en mocht ik dan ook eindelijk de kaartjes die al een paar dagen eerder waren aangekomen eindelijk open maken. Top begin van mijn verjaardag!


Zaterdag 22 december
Een van de enige dagen dat ik op een dag dat ik niet vroeg op hoefde te staan vroeg wakker was tot grote ergernissen van Louise. Ze zei elke keer dat ik moest blijven liggen en ik dacht huh waarom dringt ze daar toch zo op aan, maar wat bleek toen ik uit de douche kwam en net aangekleed was stonden 8 meiden voor de deur met een taart om voor mij te komen zingen. Je verjaardag in het buitenland is niet zoals thuis, maar zeker niet minder speciaal, misschien wel memorabeler. 's Middags had ik een lekker rustig middagje, ging ik alsvast een koffer inpakken om bij Angie op de kamer te dumpen zodat ik dat niet mee hoefde te slepen naar Vietnam en Beijing. Op mijn verjaardag heb ik voor de laatste keer in Homey Kitchen gegeten en vervolgens op naar Billy Boozer om met de biercantus te beginnen. Muziekjes klaar, en langzaam kwamen er steeds meer mensen binnen waardoor op den duur er mensen gingen zitten, in het boekje keken en gezellig mee zongen. Adje schoen, adje sok, ze moesten het allemaal doen als er werd gedronken tijdens het zingen, want dit is immers een grote fout bij een biercantus. Ze keken eerst allemaal een beetje raar, maar al met al deden ze het allemaal en vonden ze het hardstikke leuk. De avond ging nog lang door en was erg geslaagd!


Zondag 23 december
Vandaag bestond uit beetje bijkomen en uitslapen, laatste wasje draaien en inpakken, want 's avonds vertrok onze bus richting China om via Nanning naar Hanoi te gaan. Deze reis zou wel even duren, maar we gingen voor het avontuur en uiteraard was deze optie ook een stuk goedkoper. Het avontuur begon: Kaartjes naar Nanning waren al gekocht, dus om half 8 in Mong Kok stapten we in richting Shenzhen waar we de grens over liepen. Strenge Chinese controles en met vertraging waren we bang dat we onze aansluiting niet zouden halen, maar gelukkig konden verschillende mensen ons wijzen naar waar we heen moesten om uiteindelijk bij een groepje Chinezen aan te sluiten die ook naar Nanning gingen. We moesten een stukje lopen naar de volgende bus en wat we daar aantroffen was meer dan we hadden kunnen dromen - een sleeper bus met echte bedden!! Dit zou dus een prima 12 uur durende bus reis worden naar Nanning.


Maandag 24 december
Rond 11 uur kwam de bus aan in Nanning waar we met behulp van een jongen die in Nanning Chinees studeerde en in Hong Kong op vakantie was geweest, kaartjes voor de bus om 2 uur naar Hanoi kochten. 20 Euro voor een 8 uur durende bus reis, dat krijg je in Nederland toch niet zo snel. Toen kwam het leukste, we gingen op zoek naar wifi om alvast een hostel voor die avond te boeken zodat we niet op kerst avond daar nog opzoek hoefden. Na heel veel moeite en heel veel mensen vragen of ze het adres op konden schrijven van dat bus station zodat we naar een shoppingmall dichtbij konden en of er in de buurt wifi was kwamen we eindelijk achter dat er bij ingang 3 wifi was en kregen we ook nog eens de code. We konden dus gewoon daar blijven, konden even onze whatsappjes binnen laten komen en een hotelletje geboekt want alles was zo goedkoop daar! Annemiek en ik hadden ook nog even koffers gekocht die heerlijk goedkoop waren, want mijn mini reis koffertje had het begeven en Annemiek was het helemaal zat om met een backpack rond te shouwen.


Uiteindelijk in de bus op naar de Vietnamese grens waar we vantevoren ook nog een lunch kregen. Ik eerst een beetje sceptisch over wat dit voor moest stellen, maar uiteindelijk gewoon een gratis lunch die overigens niet heel lekker was, maar met weer wat eten in de maag gingen we op naar de Vietnamese grens. Wederom de grens over gelopen, best wel een eind maar lekker rustig dus snel konden we weer de bus in. Bij de volgende stop gingen we nog voor een instant noodels voor het laatste stukje naar Hanoi. Het leuke was dat we in dat kleine tentje waar we in de kou die noodels op zaten te eten stond Home Alone op! Toch nog een kerst gevoel :). Uiteindelijk kwamen we om 10 uur aan in Hanoi, op naar het hotel en daar ondervonden we voor het eerst het verkeer in Hanoi, WOW DRUK! Nog een meevaller was dat we er achter kwamen dat het een uur eerder was in Hanoi waardoor we om 11 uur bij de St Johns kerk stonden om de kerst sfeer van Vietnam te proeven. Iedereen zat in groepjes op straat op kleine krukjes lekker te eten en zo bij elkaar kerst te vieren. Optijd gingen we na een lekkere warme chocolademelk weer terug naar het hotel om de volgende dag om 9 uur aan het ontbijt te kunnen zitten en naar de kerk te gaan.


Dinsdag 25 december
Eerste kerstdag gingen we eerst naar de internationale kerk waarna we vanuit daar de stad gingen bekijken. Vooral de old quarter, verschillende straatjes en gewoon lekker rond lopen, dan leer je de stad erg goed kennen. Wat op viel was dat alles open was en het ook aardig druk was op straat. Het is een boeddhistisch land dus die vieren dan ook over het algemeen geen kerst. Lekker goedkoop geshopt en gegeten waar we maar zin in hadden en wanneer we er zin in hadden want zoals iedereen de beelden van de vrouwtjes kent die op straat rondlopen met van die hoedjes op en manden aan een stok over hun schouder, zo is het ook daadwerkelijk. Dus overal kochten we wat fruit hier, een broodje daar en zo werd alles geprobeerd terwijl we van temple naar marktje naar ander bezienswaardigheid liepen.


Daarna gingen we terug naar ons hotel om ons om te kleden voor de verrassing die de meiden voor mij hadden. Voor mijn verjaardag kon ik in Vietnam nog iets verwachten met kerst en dat was dus vanavond. Een heerlijke diner met voorgerecht, hoofdgerecht en een heerlijk toetje en een wijntje er bij was het voor iedereen een andere kerst dan normaal. Ik was niet aan het werk en in plaats van bij familie te zijn zaten we als 3 vriendinnen in Vietnam kerst te vieren, ook erg erg bijzonder!


Woensdag 26 december
Vandaag gingen we de beroemde rotsen en het uitzicht van Halong Bay bekijken. 4 uur in een krakkemikkig busje konden we de heenweg dus wel een beetje slapen maar het was wel echt een lange rit in zo'n gaar busje. Toen stopten we ook nog eens halverwege bij zo' mega tourist trap net als de rest van de trip overigens. Eindelijk aangekomen in Halong gingen we met een boot net als de rest van de 1000 mensen. met ons busje en nog een paar mensen zaten wij op 1 boot en voeren achter de 15 andere boten aan die natuurlijk ook allemaal dezelfde kant op gingen. Het was daarnaast ook nog eens mistig, dus al met al was het echt een tourist trap, maar het is iets wat je gezien moet hebben als je in de buurt bent, maar persoonlijk vond ik het niet echt de moeite waard. Ik had het leuker gevonden om nog een extra dag in de gezellige stad door te brengen. Lekker boodtochtje dus door de toch wel mooie rotsen van Halong Bay. Onderweg kon je ook nog kanoen, maar omdat het een beetje regende en daarnaast aardig koud was besloten wij lekker op de boot te blijven en een kaart spelletje te doen. Daarna gingen we nog een grot in, Heavenly cave, die overigens wel echt de moeite waard was. Helaas was ook dit weer zo'n toeriste attractie waarbij de grot verlicht was met allerlei verschillende kleuren lampen, maar het blijft altijd mooi om te zien hoe zoiets kan ontstaan in een berg met de stalagtieten en stalagmieten, ja ja ik heb goed opgelet toen ik vroeger vaker in grotten kwam. Na de grot was het weer tijd om terug te gaan en dit duurde en dit duurde, dus besloten wij lekker een noodel soepje typisch Vietnamees Pho Bo die we nog niet gehad hadden. Die vervelende man kon wel een keer op ons wachten want we hadden het wel gehad met zijn geregel. Vond hij niet zo leuk, maar wij stapten met ons volle buikje lekker het busje in voor de wederom lang durende terugreis. Weer in het hotel aangekomen zijn we snel ons bedje in gedoken want de volgende dag zouden we naar Ho Chi Minh gaan.


Donderdag 27 december
We moesten erg vroeg op om om kwart voor 7 met de taxi richting het Mausoleum van Ho Chi Minh te gaan. Rond kwart over 7 stonden we daar en moesten we in de al best wel lange rij gaan staan totdat het om 8 uur open ging. Gelukkig begon alles al wat eerder te schuiven waardoor we rond kwart over 8 het Mausoleum zagen. in een rijtje naar binnen lopen, in een rijtje langs het poppetje lopen en dan ben je binnen een kwartiertje weer buiten maar het was toch wel bijzonder om een keer te zien hoe dat gaat en hoeveel mensen hem nog vereren, dat snap ik dan echt niet. Als je toch naar de geschiedenis kijkt kun je toch zien wat die man dat land allemaal aan heeft gedaan, dan kan je toch niet begrijpen hoe mensen hem kunnen vereren. Maar ja daar valt nu eenmaal weinig aan te doen. Het was toch wel leuk dat nadat we voor ons VWO examen geschiedenis het onderwerp de koude oorlog waaronder de Vietnam oorlog ook valt, hadden gehad. Veel wist ik nog wel en de rest kwam door boekjes te lezen ook weer boven. Ik had graag ook nog de rest van Vietnam gezien, waar daadwerkelijk de guerilla oorlog is gevoerd, maar dit houd ik nog voor een andere keer tegoed.


Na het bezoekje aan het Mausoleum was het tijd om de bekende Vietnamese koffie te proberen in een van de vele cafetjes op weg naar ons hotel. Persoonlijk ben ik niet de grootste koffie drinker, maar dit smaakte totaal niet als koffie. Ik kan moeilijk uitleggen wat nou het verschil was, maar het was in ieder geval zoeter wat de smaak van de koffie een beetje weg nam. In het hotel terug gekomen was het tijd om het vroege opstaan even te compenseren met een dutje:) Die werd even wat langer en toen we om half 1 wakker werden moesten we snel snel uitchecken, maar gelukkig was mijn kamer voor die nacht al klaar dus konden we mooi onze spullen dumpen. Annemiek en Elskelien vertrokken toen na de lunch met de nachtbus naar hun volgende bestemming in het midden van Vietnam Hue. Mijn vlucht was pas de volgende dag 's avonds dus ik bleef nog een nachtje in dat hotel waarbij ik mezelf kon verwennen met een lekker bad en daarna een heerlijke film die ik vanuit mijn zachte tweepersoonsbed kon kijken. Dit allemaal voor 9 euro per nacht, ik heb genoten van dat ene nachtje alleen! Geen moment heb ik er bij stil gestaan dat ik aan de andere kant van de wereld zat in een stad die ik totaal niet ken, ik heb me dus ook niet onveilig ofzo gevoeld. Het voelde eigenlijk wel stoer, een hele dag alleen reizen:P


Vrijdag 28 december
Mijn vlucht ging pas 's avonds dus ik had besloten om overdag nog een kookcursus te doen. Ik was de dag er voor al even rond gaan kijken en had op internet eentje gevonden die in de buurt was dus daar waren we even gaan kijken. Een heel aardig vrouwtje liet mij twee menus zien en ik dacht ja dit lijkt me wel erg leuk! Dus gelijk geboekt en die ochtend gingen we dus eerst naar het marktje in de buurt om de dingen te kopen die zij nog moest hebben en daarna gingen we aan de slag. Ik heb er ontzettend veel van geleerd omdat ik natuurlijk prive les kreeg :D Als voorgerecht de super makkelijk te maken Vietnamese fresh spring rolls, dus als ik de ingredienten hier kan vinden zal ik die regelmatig maken! Daarna gemarineerde kip op spiesjes en een pork stoof schotel met rijst. Als toetje was het een soort gezonde pap van zoete aardappel. Ik vond het erg leuk om een paar gerechten te kunnen maken uit de lekkere Vietnamese keuken! Daarna was het weer tijd om terug naar Hong Kong te gaan en mijn kamer rustig in te pakken en over 2 daagjes papa en mama in Hong Kong te verwelkomen!

  • 14 Februari 2013 - 20:44

    Elsa:

    2 woorden 9 letters....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemiek

Actief sinds 26 Juni 2012
Verslag gelezen: 4787
Totaal aantal bezoekers 16833

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2012 - 14 Januari 2013

Exchange Hong Kong

Landen bezocht: