Mid-autumn festival en de eerste maand zit er op - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Annemiek Agricola - WaarBenJij.nu Mid-autumn festival en de eerste maand zit er op - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Annemiek Agricola - WaarBenJij.nu

Mid-autumn festival en de eerste maand zit er op

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

02 Oktober 2012 | Hong Kong, Hong Kong

Lieve lezers en lezeressen,

Ten eerste wil ik jullie gerust stellen, ik hoorde dat het nieuws over de aanvaring van 2 ferries Nederland zelfs bereikt heeft, ik zat dus zoals jullie zien gelukkig niet op die ferry. Dan nu verder met leuke dingen; mijn belevenissen van de afgelopen week en het lange weekend door mid-autumn festival en national day. Daar over later meer, nu eerst beginnen met maandag:

24 sep – back to work
Pfoeh het is nu een week later dat ik dit schrijf dus ik moet even goed in mijn geheugen graven (en even in mijn steekwoorden boekje kijken) wat ik allemaal precies deze week heb gedaan. Nu lijkt het vast alsof het heel veel was, maar dat was vooral de eerste dagen niet zo, het weekend komt weer een lang verhaal. Maargoed, het enige noemenswaardige van deze maandag was dat we eindelijk het slechte weer van Hong Kong mee hebben mogen maken. Om 7 uur had ik weer een group meeting met het groepje van vrijdag (weten jullie het nog, met de Chinezen die niet kwamen), nu bleek dat ze alles heel goed af hadden maandag en dat we de presentatie al zo goed als af konden maken! Hiervoor ging ik even zwemmen en precies toen ik omgekleed was om naar de meeting te gaan begon het te stort regenen (het was toen 7 uur), gelukkig kon ik geheel overdekt naar de andere kant van de uni lopen. Toen ik een uur later buiten kwam vielen de laatste spetters, droog liep ik naar boven naar residence en toen ik net op de overdekte loopbrug was, viel het weer met bakken uit de hemel (danku danku!). Maar even gewacht, na een half uur was het weer enigszinds droog en ging ik weer naar beneden om een hapje te eten en toen we bijna binnen waren begon het weer (jaja ik had onwijs geluk!). Al met al had het van 7 tot een uur of 12/1 non stop geregend en dan bedoel ik ook echt regen! We lazen ergens dat het 40mm per uur regende. Om even te illustreren; in Nederland hebben wij iedere maand gemiddeld 60-100 mm regen, dus bedenk dan maar hoe hard het regende. Na dit terug te hebben gelezen denk ik dat ik het Nederlandse weer mis ofzo, 10 regels over regen(!) maar dat is niet waar hoor, ik geniet nog steeds hier ookal is het afgekoeld, we moeten het nu doen met 28 graden (sorry, niet om jullie jaloers te maken ofzo:P)

25 sep – computer jacht
Deze week stond een beetje in het teken van computer jacht, want mijn grote technologische vriend heeft besloten dat zijn scharnier het zat was om zoveel te bewegen dus is kapot gegaan waardoor mijn laptoppie nooit meer dicht kan :( Verder doetie het nog top, dus er zit geen haast achter maar deze jongen zal hoogst waarschijnlijk ons koude kikkerlandje nooit meer hoeven/mogen zien. ’s Avonds ging ik met Katie en Louise naar ons oude “huisje” Jordan (waar we de eerste 4 nachten in het hotel zaten) om nog een keer in ons aller eerste restaurantje in Hong Kong te eten en weer van de Peking Duck te mogen genieten, lekker!!:)

26 sep – reis plannen
Vandaag heb ik dan ook mijn eerste essay geschreven, allemaal vrij simpel, maar slowely but surely begint het werk wat gedaan moet worden voor de studie een beetje op gang te komen. Helemaal niets mis mee hoor, want ookal klinkt het heel raar, soms is het wel lekker om daadwerkelijk bezig te zijn met de studie want het voelt nog steeds als een grote vakantie en dat is natuurlijk ook niet helemaal de bedoeling (ookal is het natuurlijk wel lekker:P). Ik neem me steeds voor om ook in boeken te gaan lezen enzo, maar dit komt er toch steeds maar niet van, vooral ook omdat het nog allemaal vrij makkelijk is dus naja dan is het al lekker om iets om handen te hebben in de vorm van assignments en presentaties. Verder heb ik geskyped met Annemiek in Singapore en bespraken we een beetje onze reis plannen en toen vertelde ze dat ze nadat zij en Elskelien naar Hong Kong komen voor mijn verjaardag (:D) zij naar Vietnam willen en laat ik dat nu ook heel graag willen! Dus het plan is nu dat zij iets eerder naar Hong Kong komen, mijn verjaardag vieren en dat we dan met z’n 3en naar Vietnam vertrekken om in een week van het zuiden naar het noorden te reizen. Zij zullen dan nog wat langer blijven, maar ik wil de 30e weer terug zijn om papa en mama te verwelkomen! Zo door Vietnam reizen lijkt me toch wel erg gaaf, zeker om met mn vriendinnetjes uit Nederland te gaan, dat moet wel heel speciaal zijn!! ’s Avonds hebben we nog gezellig gekaart in de kantine met een groep, verbazingwekkend als je even gaat eten in de kantine met z’n 4en hoeveel mensen je tegen komt!

27 sep – fantastisch diner!
Het enige noemenswaardige van deze dag is het fantastische diner dat we hebben gegeten in een Amerikaanse pub in Festival walk (de mega mall naast de uni). We dachten dat het gewoon een pub was waar we ff wat konden eten, maar het bleek een aardig groot restaurant te zijn met een uitgebreide menu kaart, dus we besloten onszelf te verwennen aangezien veel mensen vandaag op lang weekend trips gaan en wij thuis blijven. Vooraf hadden we nacho’s en als hoofdgerecht had ik de meest overheerlijke risotto met champignons!! :) Waarschijnlijk is het extra lekker omdat het heel lang geleden was dat ik zo lekker italiaans heb gegeten, maar het was echt een kadotje voor mezelf zo lekker!! Ookal ben ik gewend aan de rijst en noodels hier, de afwisseling wel echt fijn en mmmm meer kan ik er niet over zeggen. Wat is lekker eten toch fijn in het leven :P. Als toetje nog cheesecake besteld en toen was mijn avond compleet!! Helaas betaal je hiervoor wel gewoon Europese prijzen, maar dat was het zeker waard, ik smul nog steeds nu ik dit 5 dagen later typ!

28 sep – Wat gaan wij dit lange weekend doen?
Aangezien het dit weekend mid autumn festival/mooncake festival is, een groot feest wat vooral met familie wordt gevierd en om lichtjes en mooncake (soort gebakjes, heel machtig en niet heel lekker) gaat. Maandag is national day en dinsdag hebben we ook vrij dus perfect om te reizen, maar aangezien veel naar Shanghai gingen en ik daar al was geweest en ik wel mee wilde maken wat dat festival voor zo’n stad inhoud bleef ik thuis, met uiteraard nog een paar anderen. We wilden nog wel iets doen, een nachtje op een eilandje slapen ofzo, maar toen we de halve vrijdag besteeds hadden aan surfen op internet en rond bellen bleek dat alles helemaal vol zat of gigantisch duur was, ja dat heb ik er ook niet voor over om in Hong Kong (of een eiland dichtbij) te slapen als mijn bedje niet heel ver weg is. Dus besloten we maar een paar dag tripjes te doen en de avonden vol te plannen. Na gister italiaans te hebben gegeten was het vandaag tijd voor Mexicaans, wel te verstaan burito’s want hier hadden de Amerikanen heel heel veel zin in:P Daarna hebben we in Soho nog wat gedronken, erg leuke buurt Soho. Het is vooral voor de expats en zeker op vrijdag avond was het hier heel druk met westerlingen in pak die na hun werk met collega’s nog wat gaan drinken ofzo, en het is wel erg leuk om er dan rond te lopen en te fantaseren of wij daar over een paar jaar of ergens anders zo bij zullen lopen!? Daar hopen we dan maar op, want dan heb je het goed gedaan als je zo in Hong Kong zit! :)

29 sep – boat trip
De student exchange club van de uni had voor vandaag een mid-autumn festival boat trip georganiseerd waar wij ons voor in geschreven hadden aangezien dit toch een makkelijke manier was om weer een dag te vullen:P Maar het was het meer dan waard!! Om half 10 moesten we op residence verzamelen om met een bus naar Sai Kung te gaan. Daar lagen 2 jachten voor ons klaar waar op iedere boot zo’n 35 exchange studenten gingen op weg naar een prachtige baai waar je alleenmaar per boot kan komen. Ze hadden allemaal typisch Hong Kongse snacks aan boord en natuurlijk mooncake, hier had ik het voor het eerst geprobeerd, zoals ik al zei niet heel vies maar ook niet dat je zegt mmmm. Boven op en op de punt kon je lekker zonnen en met een lekker muziekje was het een perfect vakantie plaatje! Na een lunch op de boot werden we met een bootje die we mee gesleept hadden vervoerd naar het strand waar we verschillende spelletjes speelden en lekker konden zwemmen en chillen, het weer was perfect, puur genieten. Toch realiseren we ons af en toe dat we hier zijn om te studeren, mm daar is toch weinig van te merken op zulke dagen, je moet jezelf er gewoon aan blijven herinneren:P En dan wordt het nog leuker als je van Canadezen hoort dat het bij hun thuis dat weekend 10 graden was. Het is zo raar dat het inmiddels eind september is en we nog in bikini liggen te zonnen en verbranden en in de zee kunnen zwemmen, terwijl jullie in Nederland al lang met lange mouwen rond lopen. Dat vakantie gevoel gaat gewoon niet weg zo (he wat vervelend):P. Na deze verrukkelijke dag gingen we ’s avonds de stad in om te kijken wat daar allemaal te doen was aan festiviteiten. We zijn vooral over de lantern festival heen gelopen, in victoria park op Hong Kong Island waar heel heel heel veel lichtjes waren en het was gewoon leuk om daar overheen te lopen en kijken hoe families met vooral kinderen zo lekker een avondje eropuit zijn.

30 sep – Cheung Chau Island
Ondanks dat er geen plek meer was om te slapen gingen we toch voor de daytrip naar dit eilandje wat er op de foto’s prachtig uit zag. We dachten dat het een klein eilandje was die we wel even helemaal konden ontdekken, maar dat viel toch ff tegen toen we daar aankwamen. Daarnaast hadden veel families in Hong Kong dat weekend ook echt vrij dus gingen ze er allemaal opuit zo leek het wel want de ferry zat prop en prop vol. Gelukkig niet degene die hier gister avond aangevaren is, maar het is toch wel eng om te beseffen dat wij al zo’n 4 a 5 keer zo’n ferry hebben genomen naar de verschillende eilanden. Wij of andere mede studenten hadden daar zomaar op kunnen zitten... achja het was niet zo en voorlopig zal het ook wel niet meer gebeuren. Dus na een tempel en een cave te hebben bezocht gingen we nog even chillen op een strandje om daarna op een prachtige plek onder het genot van een biertje de schemering en vervolgens ook de donkerte zagen komen. Heerlijk en erg relaxt met een paar nieuwe en een paar oude mensen een erg gezellig gezelschap hadden en een hoop gelachen hebben. We hadden ook nog uitzicht op de mini great wall, maar het was nog wel een half uurtje erheen lopen dus dat zouden we niet meer halen voor de donkerte, daar moeten we een andere keer dus nog maar voor terug! Toen was het toch wel tijd om lekker wat te gaan eten, op een pleintje ergens midden in het dorpje waar naar mijn idee veel locals waren, konden we een tafel voor 11 vinden (dat is zo leuk hier al die grote ronde tafels waar je met ongeveer 12 man aan kan zitten, heel gezellig). Het was er wel heel druk, de tafels stonden zelfs op straat dus het zou wel even duren voor het eten kwam, ach dat maakt allemaal niet uit, we vermaken ons prima! Lekker genoten van een typish Chinese keuken en verrukkelijke octopus gerechten en verse groenten, ja het eten smaakte weer goed!:) Al met al een geslaagd uitje en toch ook weer lekker om in je eigen kamertje terug te komen ’s avonds.

1 oct – wow october is alweer aangebroken & national day
Een relaxt dagje waarbij ik 1 taak had; een hotel zoeken voor in de filipijnen. Over 19 dagen gaan we al en we hebben nog niets geboekt. Ik had beloofd er een te hebben gevonden zodat we konden boeken zodra de anderen terug kwamen uit Shanghai. Helaas was dit zo makkelijk nog niet; we konden niet naar het eiland waar we eerst heen wilden, want we landen om 8 uur ’s avonds en dan kunnen we de laatste boot niet meer halen. We willen ook niet in een stad zitten, maar een lekker strand en zwembad en rust hebben als je in de filipijnen zit. We willen natuurlijk ook niet te ver van de stad zitten, want ja je wil overdag soms ook nog wel wat te doen hebben en ’s avonds. En natuurlijk niet geheel onbelangrijk, het moet ook niet te duur zijn. Ten slotte heb ik van mijn vadertje over genomen dat de recensies en het cijfer natuurlijk ook goed moeten zijn. Deze dingen kom je allemaal achter gedurende het zoeken achter dus dat is nog wel een hele klus, maar ach ik had toch de tijd en ten slotte denk ik een half uur voordat ik weg moest ook nog wat gevonden!

Aangezien het national day was, is er ieder jaar om 9 uur een vuurwerkshow, dus die gingen we maar even bekijken. Hallo eah, we waren zeker niet de enigen! Ik denk dat minstens heel Hong Kong naar TST (kowloon side waar je het heel goed kan zien aan de water kant) is gekomen want het was me toch druk. De metro’s waren stampes vol, de grote hoofdstraat Nathan road en de hele waterkant was afgesloten voor auto’s en vol met mensen die richting het water liepen. De plekken waar wij heen wilden waren allemaal al afgesloten omdat er al zoveel mensen waren dus gingen we maar achter de menigte aan op zoek naar een plekje dicht bij het water. Eindelijk hadden we wat gevonden, iets hoger dan de kade, maar het was er niet zo druk, kwam dat ff goed uit! Of niet? We stonden namelijk achter een hotel en ja hoor het vuurwerk dat van 2 grote schepen werd gevuurd was natuurlijk precies achter dat hotel, en dan bedoel ik ook echt precies. Maar gelukkig kwam het er prachtig boven uit en was het eigenlijk best grappig. We konden het dan wel niet super goed zien, het was hoe dan ook spectaculair en we stonden niet helemaal tussen de grote menigte. Een half uur grandioos vuurwerk, dit zie je in Nederland niet eens met nieuw jaar. Daarna liep de waterkant natuurlijk erg snel leeg en stroomden de metro’s weer vol, daar hadden wij dus zeker geen zin in – op naar de straat met kroegen die we de eerste avond in Hong Kong ook ondekt hadden om een drankje te doen voordat we met de ietwat rustiger geworden metro terug konden om af te sluiten in Billy Boozer. Morgen is ook nog vrij, maar het was een lekker rustig langweekend, en toch aardig wat gedaan.

Het is me weer gelukt, uiteraard heeft mijn blog weer een behoorlijke lengte bereikt, ik ben er trots op:) Ik hoop dat u allen weer hebt genoten en tot de volgende keer schrijfs!

Liefss

  • 02 Oktober 2012 - 13:23

    Karlo:

    Dag reiziger (of moet ik zeggen reizende student),

    Ik zit hier nu dus, op een druilerige dinsdag, op een muf kantoortje en moet zeggen de jaloezie komt boven borrelen! Lopen ze daar niet voor met techniek dat we kunnen teletransporteren? Maar Miek echt top wat jij allemaal mee maakt en ik bewonder (en wederom ben jaloers) op je lef! Echt top om allemaal te lezen.

    Heel veel plezier!
    X

  • 02 Oktober 2012 - 14:17

    Mutti:

    Leuk verhaal weer lieverd. Ik had gehoopt op heimwee, zodat ik je echt een keer moest bezoeken, maar dat zit er geloof ik niet in. Nou, genieten dan maar!! Kusjes xxxxxx

  • 02 Oktober 2012 - 16:41

    Karin Hendriks:

    Ha lief, wat een top verhaal weer,en mocht je studie mislukken, kun je altijd nog een roman gaan
    schrijven.... dag lief wonder kind. dikke kus van Opa en Karin,
    xxxxxx

  • 02 Oktober 2012 - 21:53

    Lies:

    Gaaf joh! Ben benieuwd hoe Vietnam je bevalt! Tot over een maandje! xx

  • 03 Oktober 2012 - 18:34

    Gunt:

    wat een geweldig vakantie reis verhaal weer en helemaalpassend "ik houd van lekker eten..."
    als je op deze manier 30 punten kunt binnen halen lijkt me helemaal top.

  • 03 Oktober 2012 - 18:34

    Gunt:

    wat een geweldig vakantie reis verhaal weer en helemaalpassend "ik houd van lekker eten..."
    als je op deze manier 30 punten kunt binnen halen lijkt me helemaal top.

  • 05 Oktober 2012 - 14:38

    Oma:

    Annemiek .wij zijn beland in kou de regen .Ik warm me aan jouw vehalen.het leest als een goed boek
    dikke xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemiek

Actief sinds 26 Juni 2012
Verslag gelezen: 385
Totaal aantal bezoekers 16834

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2012 - 14 Januari 2013

Exchange Hong Kong

Landen bezocht: