Leren leren en leuke dingen combineren - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Annemiek Agricola - WaarBenJij.nu Leren leren en leuke dingen combineren - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Annemiek Agricola - WaarBenJij.nu

Leren leren en leuke dingen combineren

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

13 December 2012 | Hong Kong, Hong Kong

Nou wat heb ik de afgelopen 2 weken weer gedaan, wat gaat de tijd toch snel en opeens heb ik helemaal geen tijd meer om blogjes te schrijven want het studeren is zowaar echt begonnen. Ik ben klaar voor mijn tentamen over 3 uurtjes dus heb ik even tijd om het begin van mijn blog te schrijven, nog even alles door te nemen en na wat te hebben gegeten mijn een na laatste tentamen goed te maken en op weg naar de laatste. Maar ik ben natuurlijk niet alleen maar bezig geweest met leren, er waren uiteraard nog steeds leuke dingen:

De week van 26 november was de laatste les week. Heb begon dus met op maandag de laatste les human resource management, en dat ging met alle lessen de hele week zo door. Heel bizar om te beseffen dat op de tentamens na de colleges er op zaten, maar ook wel fijn haha. Die week heb ik verder de bus kaartjes voor de reis met Annemiek en Elskelien naar Vietnam, want we gaan niet gewoon vliegen naar Hanoi, nee we gaan via Nanning (China) een bijna 24 uur durende bus reis maken om in Hanoi aan te komen. Waarom? Omdat we in zijn voor een avontuur :D (en het was een stuk goedkoper, we blijven studentjes he:P). Op donderdag was er nog een farewell party door de exchange student club georganiseerd met een lekker buffet, leuke activiteiten zoals een goochel show, een lucky draw en meer. Alle foto’s van de afgelopen maanden waren daar heel leuk in een dia presentatie gezet, echt fantastisch om zo in sneltreinvaart te zien wat we allemaal wel niet gedaan hebben de afgelopen maanden! Jullie hadden dat waarschijnlijk al beseft maar ik moet mezelf toch heel vaak vertellen, geniet er van, denk even terug en daar zijn foto’s natuurlijk ideaal voor :D

Vrijdag 30 november – dolphin spotting
Vrijdag was denk ik wel het hoogtepunt van de week, Betty, July en ik gingen dolfijnen spotten! En geen gewone dolfijnen, nee hier in Hong Kong kennen ze roze dolfijnen. Om 9 uur ’s ochtends verzamelden we bij een hotel in TST waarna we in de bus op weg naar de boot het een en ander te horen kregen over de dolfijnen. Als ze geboren worden zijn ze grijs en worden langzamer lichter grijs waarna ze vlekkerig roze en grijs worden en tegen de tijd dat ze volwassen zijn, zijn ze helemaal wit. Ze weten nog steeds niet helemaal waarom ze hier dan roze zijn, er gaan veel verhalen dat het komt door de vervuiling van de grote stad, maar dat wordt natuurlijk door deze dolphin watchers niet gezegd. Zij zeggen dat het komt doordat ze bloed naar de huid sturen om de lichaamstemperatuur te reguleren (zoals wij blozen). Helaas was het wel een heel erg regenachtige en druilerige dag, maar at mocht de pret niet bederven – het was wel heel gaaf om die dolfijnen gezien te hebben. In eerste instantie konden we ze niet goed vinden, maar op een gegeven moment kwamen we een vissersboot tegen en daar zat er eentje achter die al het vis die niet door de netten werd gevangen probeerde te eten. Ze zijn doordat ze roze zijn wel heel makkelijk te vinden en als ze boven komen zie je ze dus elke keer! Later vonden we nog 2 die aan het “socializen” waren, 1tje zwom een beetje op en neer maar de ander sprong af en toe uit het water om te kijken wat er om hem heen te zien was, coooool!! :D

Zondag 2 december – High tea!
Er stond nog wat leuks op de planning, om ons voor te bereiden op de week vol studeren die er aan zat te komen, gingen July, Louise en ik zondag naar de beroemde High Tea in the Peninsula hotel! Het staat in alle reis boekjes dat dit echt een must do activity in Hong Kong is, dus dat kunnen wij natuurlijk niet overslaan:) Daarvoor moesten we wel een half uurtje wachten voordat er plek was, maar dan heb je ook wat - wat was het lekker! Een selectie sandwiches, scones, een paar springrolls en een selectie zoetigheden met een heerlijk kopje thee uit een KOPJE! Was heerlijk. Toen ik mijn eerste slokje uit dat kopje nam besefte ik dat het heel lang geleden was dat ik uit een kopje had gedronken. Water drink ik uit een flesje en verder meestal uit een blikje, kartonnen koffie kopje met zo’n plastic deksel of met een rietje! Volop genoten hebben we dus van de entourage en her heerlijke eten:) Daarna als een echte horeca dochter nog een rondje door het hotel gemaakt voordat het weer tijd was om terug te gaan.

Vorige week had ik een nieuw studie plekje gevonden om lekker samen te vatten zonder in de saaie drukke bieb te zitten, namelijk de Starbucks. Daar hebben ze overheerlijke lounge stoelen en heerlijk snel internet met lekkere panini’s, sapjes en koffie of chocolade melk. Hier heb ik 5 dagen gezeten deze week met verschillende mensen. Even lekker weg uit mijn kamer en toch goed kunnen studeren en ook nog eens op een relaxte manier:). Woensdag was een rust dagje van het leren, ik ging met July en Betty naar Shenzhen, dat is net over de grens en kan je met de metro heen en een speciaal economic zone visum voor kijken – dat is voor betere samenwerkings mogelijkheden tussen Hong Kong en China. Daar hebben we wat goedkoop chinees shopping gedaan en na een middagje daar rond te hebben gelopen was ik er weer achter dat er toch echt een groot verschil is tussen Hong Kong en mainland China, ook al was dit maar een half uurtje van mijn campus vandaan. Ze verstaan amper Engels en ja hoe leg ik het uit, het is gewoon een stuk minder geciviliseerd. Nadat we terug kwamen, kwam ik er toevallig achter dat Josefine met 3 andere Nederlanders van haar uni op weg was naar de Sinterklaas vieren op het Nederlandse consulaat. Hup mijn rode broek snel aangedaan en was ik precies op tijd om tegelijk met hun op het station te zijn! Heerlijk van de pepernoten en speculaas genoten en lekker Nederlands babbelen met andere studenten en meneer de consul. Toch ook leuk om daar geweest te zijn!

Vrijdag heb ik ’s ochtends nog hard gewerkt om mijn business proposal voor Entrepreneurship af te maken zodat Louise hem in kon leveren en ik mezelf kon trakteren met een dagje Disneyland! Een vriendin van Annemiek die ik had leren kennen toen ik in Singapore was, was nu in Hong Kong om een vriend, die in 1 van mijn lessen zit, op te zoeken. Zij gingen naar Disneyland en ik dacht, als dat zo dichtbij is, moet ik daar toch heen! Ik ken alle Disney liedjes en films, ja Disneyland stond nog op mijn to do list in Hong Kong en hier was de kans :). Een erg gezellige dag, met leuke achtbaan ritjes, shows en parades, ik was weer even een kindje zo blij!

Vanaf zaterdag was het alleen maar volle bak leren en studeren en samenvatten en nog meer studeren. Zoals gezegd had ik dinsdag mijn eerste tentamen, vanavond mijn tweede en zaterdag mijn laatste. Allemaal aardig kort op elkaar dus, maar ik was (al zeg ik het zelf) goed voorbereid en totaal geen stres, ik had alles lekker op tijd af! Hieraan merk ik toch wel dat het niveau een stuk minder hoog ligt. Ik heb voor alle 3 de vakken een samenvatting kunnen maken en het echt goed kunnen leren, ik heb in Nederland nog nooit de tijd gehad om voor al mijn vakken zelf een samenvatting te maken. Ik denk dat het komt omdat de Chinezen/Aziaten niet zo goed in management en marketing vakken lijken te zijn. Mijn tentamen maandag was in ieder geval een van de makkelijkste tentamens die ik ooit heb gemaakt :P Ik heb nog nooit zoveel zeker geweten bij de multiple choice vragen en de open vragen ben ik al helemaal bijna zeker dat ik die goed heb (helemaal zeker kun je nooit zijn). Misschien ben ik ondertussen ook gewend aan het redelijke makkelijke grading systeem (9.5 voor presentaties – waar zie je dat in Nederland?) Wie zal het zeggen, ik hoop dat er mooie cijfers uit rollen en dan zit over 2 dagen mijn carrière als student op de City University of Hong Kong er op, wow wat is het snel gegaan! Gelukkig staat er nog een leuke maand reizen op de planning, want vandaag over een maand vlieg ik (pas) terug :). First stop dit weekend is Taiwan, daarover volgende week alle verhalen!

  • 13 December 2012 - 09:31

    Kelly:

    Jou leven daar lijkt wel het carnavalsfestival , elke dag maak je wel iets mee, echt zo leuk ! geniet van de laatste maand, maak nog maar veel mee en geniet van je ouders en dan zie ik je over een maandje terug
    xx

  • 13 December 2012 - 11:02

    Karin:

    Hai lief,weer genoten van je verhaal.
    Wat is toch speciaal allemaal'
    Wij zullen de verhalen gaan missen,maar Opa wil je toch weer graag in de buurt hebben.
    Lieverd nog een paar weekjes en papa en mama zijn bij je.
    Ook niet verkeerd.
    Een hele dikke knuf.

  • 17 December 2012 - 09:58

    Juliette:

    "Een stuk minder geciviliseerd, haha inderdaad een goede beschrijving van mainland!Veel plezier in Taiwan

  • 19 December 2012 - 17:04

    0ma:

    Wat een geluk dat al

    de examens allemaal makkelijkk zijn ha ha;zou je ze anders wel halen?????????????????
    geniet van de laatste weken van je zorgeloos leventje.Tot kijks in Nederland'.

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemiek

Actief sinds 26 Juni 2012
Verslag gelezen: 459
Totaal aantal bezoekers 16827

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2012 - 14 Januari 2013

Exchange Hong Kong

Landen bezocht: